1 października 2022

Co zawiera piramida żywienia

Piramida żywienia w formie obrazkowej przedstawia produkty, z których powinniśmy komponować nasze posiłki. Na dole piramidy znalazły się produkty, które każdy z nas powinien jeść 5-6 razy dziennie. Są to produkty zbożowe, które są źródłem białek roślinnych, węglowodanów, błonnika, witamin z grupy B, cynku,fosforu, miedzi, potasu i żelaza. Produkty te produkty zbożowe, zaleca się, aby były to produkty z pełnego przemiału. Nad produktami zbożowymi znalazły się owoce i warzywa. Każdy racjonalnie odżywiający się człowiek powinien dziennie zjeść 5 porcji owoców i warzyw. Warzywa i owoce dostarczają witamin i minerałów, błonnika, część to z nich to antyoksydanty odgrywające ważną rolę w profilaktyce nowotworów. 3 miejsce w piramidzie żywienia zajmuje mleko i przetwory mleczne. Zalecane dzienne spożycie nabiału to 2 porcje. Nabiał dostarcza przede wszystkim wapnia i białka, ale także rozpuszczalnej w tłuszczach witaminy A i D oraz witaminy B Kolejna pozycja to ryby, jaja i drób (zalecane 2 porcje), na końcu znalazły się słodycze i czerwone mięso.